Beslut om säkerhetsklass
Vem fattar beslut om placering i säkerhetsklass och vad ska en verksamhetsutövare skicka in för underlag för beslut om placering i säkerhetsklass?
Säkerhetspolisen har fått in en del frågor om processen och kommer därför med detta förtydligande.
Kommuner, regioner och myndigheter som listas i bilagan till säkerhetsskyddsförordningen ska med utgångspunkt i säkerhetsskyddsanalysen fatta beslut om vilka anställningar eller annat deltagande i den egna verksamheten som ska placeras i säkerhetsklass.
Enskilda verksamhetsutövare ska med utgångspunkt i säkerhetsskyddsanalysen inventera vilka anställningar och annat deltagande i verksamheten som bör placeras i säkerhetsklass och sedan begära att ansvarig myndighet, region eller kommun fattar beslut om detta.
För verksamhetsutövare, som en kommun eller region utövar ett rättsligt bestämmande inflytande över, är det respektive kommun eller region som beslutar om placering i säkerhetsklass 2 och 3. Vad rättsligt bestämmande inflytande innebär regleras i 2 kap. 3 § offentlighet och sekretesslagen.
Information som kan vara viktig att skicka med till den som fattar beslut om placering i säkerhetsklass är:
- unikt namn på befattningen
- övergripande beskrivning av vad befattningen gör
- förslag på säkerhetsklass
- i vilken omfattning de aktuella befattningarna bedöms få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter samt vilken säkerhetsskyddsklass dessa är indelade i. Ange även några exempel på typ av uppgifter
- ange den högsta skadan (konsekvensnivån) som den som tilldelas befattningen kan orsaka för Sveriges säkerhet genom sitt deltagande i den säkerhetskänsliga verksamheten
Detta innebär alltså inte att en enskild verksamhetsutövare ska skicka in sin säkerhetsskyddsanalys till ansvarig myndighet, region eller kommun inför beslut om placering i säkerhetsklass. För ytterligare frågor – kontakta den som är ansvarig för beslut om placeringen i säkerhetsklass för er verksamhet.
Senast ändrad
4 oktober 2024
Personalsäkerhet
Syftet med personalsäkerhet är att förebygga att personer som inte är pålitliga från säkerhetssynpunkt deltar i en verksamhet där de kan få tillgång till känsliga uppgifter.
Mer information hittar du i vår vägledning Personalsäkerhet Pdf, 1.7 MB. (Pdf, 1.7 MB).
Dela denna artikel